Zębatki rowerowe

135 produktów
Zdjęcie SHIMANO Wolnobieg MF-HG37 7-rzędowy 13-28T

SHIMANO Wolnobieg MF-HG37 7-rzędowy 13-28T

bestseller nr 1 w zębatkach rowerowych

posiada 7 przełożeń o ilości zębów 13-15-17-19-21-24-28 wykończenie: lakierowany koronki HG HyperGlide kolor: srebrno-czarny waga: 452g ...

0 opinii
Zdjęcie Shimano Kaseta zębatek CSHG51 11-32T

Shimano Kaseta zębatek CSHG51 11-32T

kaseta 8-rzędowa koronki HG współpracują z łańcuchami HG/IG zapewniają szybszą, bardziej płynną i cichszą zmianę biegów kombinacje tarcz: ...

0 opinii
Zdjęcie SHIMANO TARCZA MECHANIZMU KORBOWEGO ALIVIO FC-M410, FC-M415

SHIMANO TARCZA MECHANIZMU KORBOWEGO ALIVIO FC-M410, FC-M415

bestseller nr 2 w zębatkach rowerowych

42T wykonana ze stali BCD 104mm 4 śruby tarcza SG-X - specjalne profile zębów, piny podnoszące oraz specjalnie wycięte rampy zapewniają płynną ...

0 opinii
Zdjęcie SHIMANO Tarcza mechanizmu korbowego FC-M540 32T Y1FM98040

SHIMANO Tarcza mechanizmu korbowego FC-M540 32T Y1FM98040

Środkowa tarcza do mechanizmu korbowego Shimano FC-M540. Wykonana z trwałej stali. Wykonana ze stali. Odporna na zużycie. Przeznaczona do ...

0 opinii
Zdjęcie SHIMANO TARCZA MECHANIZMU KORBOWEGO Y16154510

SHIMANO TARCZA MECHANIZMU KORBOWEGO Y16154510

Wysokiej klasy tarcza przeznaczona do mechanizmu korbowego Shimano Dura Ace FC-7600. Wykonana z aluminium. Zwiększona trwałość. Wysoka ...

0 opinii
Zdjęcie SHIMANO Śruba do do regulacji luzu Dura Ace FC7900/7950 Y1KY08000

SHIMANO Śruba do do regulacji luzu Dura Ace FC7900/7950 Y1KY08000

Śruba do FC7900/7950 do regulacji luzów Dura-Ace.

0 opinii
Zdjęcie Shimano ULTEGRA Koronka kasety CS6500 13z z pierścieniem ostatnia Y10P1300B

Shimano ULTEGRA Koronka kasety CS6500 13z z pierścieniem ostatnia Y10P1300B

Kod modelu ShimanoCS6500 000570Rok produkcji1998Zęby13Koronki kaset1Typ produktuKoronki

0 opinii
Zdjęcie SHIMANO TARCZA MECHANIZMU KORBOWEGO Y1HA34000

SHIMANO TARCZA MECHANIZMU KORBOWEGO Y1HA34000

Dobrej jakości tarcza przeznaczona do mechanizmów korbowych Shimano FC-4550 oraz FC-R600. Wykonana z aluminium. Pokryta warstwą anody. Mocowana ...

0 opinii
Zdjęcie Shimano Tarcza mechanizmu korbowego TIAGRA FC4500 39T

Shimano Tarcza mechanizmu korbowego TIAGRA FC4500 39T

Aluminiowa tarcza przeznaczona do szosowego mechanizmu korbowego Shimano FC-M4500. Wykonana z aluminium. Pokryta warstwą anody. Mocowana na 5 ...

0 opinii
Zdjęcie Dartmoor Zębatka MTB Totem 38T

Dartmoor Zębatka MTB Totem 38T

Zębatka MTB Dartmoor Totem 38T czerwona

0 opinii
Zdjęcie SHIMANO Ściągacz mechanizmu korbowego TL-FC10

SHIMANO Ściągacz mechanizmu korbowego TL-FC10

bestseller nr 4 w zębatkach rowerowych

klucz do demontażu mechanizmu korbowego z osi wkładu suportu

0 opinii
Zdjęcie SHIMANO Tarcza mechanizmu korbowego XTR FC-M970 44z Y1H598030

SHIMANO Tarcza mechanizmu korbowego XTR FC-M970 44z Y1H598030

Najwyższej klasy tarcza przeznaczona do mechanizmu korbowego Shimano XTR FC-M970. Wyposażona w liczne profilowania zapewniające płynną zmianę ...

0 opinii
Zdjęcie SHIMANO Zębatka SM-GEAR NEXUS ASMGEAR20LU

SHIMANO Zębatka SM-GEAR NEXUS ASMGEAR20LU

bestseller nr 5 w zębatkach rowerowych

Dobrej jakości zębatka przeznaczona do piast wielobiegowej Shimano Nexus. Wykonana ze stali. Precyzyjnie obrobiona. Zwiększona wytrzymałość ...

0 opinii
Zdjęcie SHIMANO Tarcza mechanizmu korobowego Ultegra FC-6503 30z

SHIMANO Tarcza mechanizmu korobowego Ultegra FC-6503 30z

Dobrej jakości tarcza przeznaczona do trzyrzędowych mechanizmów korbowych Shimano Ultegra FC-6503.

0 opinii
Zdjęcie SHIMANO Tarcza mechanizmu korbowego FC-M590 32z Y1LD98080

SHIMANO Tarcza mechanizmu korbowego FC-M590 32z Y1LD98080

Tarcza przeznaczona do mechanizmu korbowego Shimano FC-M590. Wykonana ze stali. Wytrzymała. Zapewnia precyzyjną pracę układu napędowego.

0 opinii
Zdjęcie DARTMOOR Zębatka MTB Totem CNC alu 7075 38 zębów

DARTMOOR Zębatka MTB Totem CNC alu 7075 38 zębów

Lekka zębatka jednorzędowa wykonana z wysokiej jakości aluminium 7075. W pełni obrabiana CNC dzięki czemu jest lekka i trwała. Dedykowana do ...

0 opinii
Zdjęcie Shimano Kaseta zębatek DURA ACE 9000 CS9000 11-28T

Shimano Kaseta zębatek DURA ACE 9000 CS9000 11-28T

Najwyższej klasy, niezwykle lekka kaseta szosowa. Dzięki 11 rzędom i pięciu rozmiarom opcje przełożeń są dopasowane do każdego rowerzysty. Pięć ...

0 opinii
Zdjęcie RMD Zębatka Luftarm 23T

RMD Zębatka Luftarm 23T

Zębatka dedykowana do mechanizmów Truvativ Luftarm. materiał AL7075T6, kompatybilna tylko z korbami Truvativ Luftarm, kompatybilna z łańcuchami ...

0 opinii
Zdjęcie RMD Zębatka 3PC 25T

RMD Zębatka 3PC 25T

Zębatka do rowerów BMX kompatybilna z mechanizmem korbowym 3PC. Specyfikacja: Zębatka 3PC 25T firmy RMD. kompatybilna z korbami BMX 3PC, materiał ...

0 opinii
Zdjęcie ZEBATKA TYLNA DIRT BIKE MINI CROSS CZESCI POCKET 505068

ZEBATKA TYLNA DIRT BIKE MINI CROSS CZESCI POCKET 505068

bestseller nr 3 w zębatkach rowerowych

Zębatka tylna do motorków typu Dirt bike z silnikiem 49cm3. Produkt jest zgodny z: - łańcuchem o numerze katalogowym 505056 - zębatką ...

0 opinii
Zębatki rowerowe

Zębatki rowerowe

O zębatkach rowerowych

Zębatki rowerowe to części rowerów, które odpowiadają za przeniesienie napędu z łańcucha na koła. Dzielą się one na przednie i tylne, które w dość znaczny sposób różnią się od siebie. Dlatego też kupując zębatki rowerowe niezbędne jest poznanie ich danych technicznych, dzięki czemu będzie można prześledzić wszystkie wady i zalety każdego ich rodzaju. Podczas zakupów warto zwrócić też uwagę na producentów zębatek rowerowych, ich ocenę jakości, a także zrobić porównanie cen zębatek rowerowych.

Zębatki rowerowe przednie

Część napędu rowerowego zwana zębatkami przednimi może składać się z jednej, dwóch lub trzech zębatek. Wykonuje się je ze stopu aluminium i stali lub z tytanu. Główne ich zadanie to przekazywanie ruchu powstałego na korbach do łańcucha rowerowego. Łańcuch z kolei przenosi ruch do zębatek umieszczonych z tyłu roweru, a te napędzają koło tylne i zarazem cały pojazd.

Miejscem, do którego przytwierdzane są przednie zębatki rowerowe, jest wałek supportu, czyli ułożyskowany wałek, który wkręca się do tulei. Cechą, która różni te zębatki od innych, jest specyficzny sposób żłobkowania i wygięcia na bocznych ściankach zębów zębatki. Takie parametry są bardzo ważne, gdyż odpowiadają za ułatwienie zmiany biegów przy pomocy przekładni.

Aby zębatki przednie pracowały prawidłowo muszą posiadać kształt hiperboloidalny (przypominający krzywą stożkową) i być oddalone od siebie o pół cala (około 12,7 centymetra).

Normy określają natomiast kilka możliwości bocznych nacięć zębów w zębatkach rowerowych przednich. Do obecnie stosowanych norm należą: norma UG która odnosi się głównie do osprzętu rowerowego o słabszych parametrach i niższych cenach, norma HG, która stosowana jest najczęściej i dotyczy sprzętów z wyższych półek cenowych oraz norma IG, która różni się od HG występowaniem dodatkowych nacięć zębów znajdujących się po wewnętrznej stronie zębatek.

Rozmiary zębatek przednich podaje się za pomocą liczby posiadanych przez nie zębów. Im więcej zębów ma zębatka, tym prędkość jazdy może być szybsza, choć niezbędne jest do tego użycie większego poziomu nacisku nóg na pedały. Rowery określane jako górskie posiadają najczęściej zębatki rowerowe przednie o 22, 32 i 44 zębach. Rowery zjazdowe mogą mieć 44-zębne zębatki, a szosowe – 52-zębne, ale też 39-zębne.

Zębatki rowerowe tylne

Tylne zębatki rowerowe mocuje się na tylnej piaście koła. Różne rodzaje zębatek mają taki sam rozstaw i ogólny kształt zębów, dzięki czemu łatwo dopasować do nich łańcuch. Odległość między poszczególnymi zębami zębatki jest standaryzowana i wynosi, podobnie jak w przypadku zębatek przednich, pół cala, zaś same zęby mają zawsze kształt wklęsłej hiperboli.

Kolejne podobieństwo zębatek tylnych do przednich ujawnia się w dostosowywaniu ich do norm UG, HG lub IG. Główna różnica wynikająca z tych norm to rodzaj nacięcia na bocznych ścianach zębatki, co pozwala na pozwala na ułatwienie zmiany biegu, czyli zmiany zębatki. Jeśli chodzi o liczbę zębów, to największą będą zazwyczaj miały zębatki aluminiowe, zaś mniejszą – wykonane ze stali bądź też tytanu.

Jeśli rower posiada tylne przerzutki, wtedy zębatek może być w nim od trzech do nawet dziesięciu, przy czym zębatki mające najmniejsze wymiary będą miały zębów 11, zaś te o wymiarach największych – 36. Im bardziej różni się w danym rowerze zębatka tylna najmniejsza od największej, tym większy jest zakres przełożeń. Ale ta zaleta ma także swoją wadę: duże różnice w sąsiadujących ze sobą zębatkach powodują utrudnienia w zmianie biegów.

Ceny i producenci zębatek rowerowych

Zakup pojedynczych części zębatek, takich jak śruby mechanizmu korbowego wiąże się z wydatkiem zaledwie kilku złotych. Kompletne zębatki mają jednak ceny rozpoczynające się od poziomu około 40 zł. Najdroższe zębatki, cechujące się posiadaniem parametrów o wysokiej ocenie jakości, to z kolei wydatek nawet ponad 400 zł.

Shimano to niekwestionowany lider jeśli chodzi o produkcję zębatek rowerowych, a także innego drobnego sprzętu rowerowego. Inne firmy działające w kategorii: zębatki rowerowe, to między innymi Renthal, Pro, Sram, KCNC, SunRace. Produkują one różne rodzaje i wymiary zębatek rowerowych, dzięki czemu łatwo będzie znaleźć zębatkę idealnie pasującą do posiadanego typu roweru.

Tagi kategorii: rowerowe Zębatki, rowerowa Zębatka
No-cache: 0.353 s. (IBM3-fcgi)