zamknij
Wybierz miasto
Wybierz zaznaczone
Ranking opon

Opony

-61 465 produktów
Filtruj
Sortuj
Zobacz następne

Opony

O oponach

Każdy samochód wyposażony jest w szereg elementów, bez których jazda jest po prostu niemożliwa. Zalicza się do nich między innymi opony, które dzieli się na ich rodzajów i klas. Poniżej przedstawiamy garść przydatnych informacji, które pozwolą o wiele lepiej zorientować się w tematyce opon samochodowych.

Rodzaje opon

Generalnie opony dzieli się na letnie i zimowe. Jest to najbardziej klasyczny podział. Opony letnie wykonane są tak, że przyczepność jest największa wówczas, gdy nawierzchnia jest sucha bądź mokra. Woda jest z powierzchni opony odprowadzana bardzo dobrze nawet wówczas, gdy jedziemy z naprawdę sporą prędkość. Gwarantują wysoki komfort jazdy w dni naprawdę pogodne, w które panuje wysoka temperatura. Mieszanka gumowa nie miękkie nawet wtedy, kiedy jest naprawdę gorąco. Opony zimowe gwarantują dobrą przyczepność wówczas, gdy nawierzchnia jest mokra i śliska. Są miękkie nawet wtedy, kiedy temperatura powietrza spada znacznie poniżej 0 stopni. W sezonie letnim takie opony błyskawicznie miękną, co sprawia, że zużywają się w bardzo dużym tempie.

Obecnie coraz częściej mówi się również o oponach terenowych, których grubość bieżnika gwarantuje większość odporność na uszkodzenia.

Jakiej klasy opony wybrać?

Jeśli chodzi o klasę opon, to dostępne są opony ekonomiczne, średnie oraz premium. Zakup tych ostatnich wiąże się z naprawdę sporym wydatkiem. Jednocześnie są tworzone z zastosowaniem najbardziej zaawansowanych rozwiązań. Tyczy się to nie tylko architektury samego bieżnika, ale również materiałów, które weszły w skład mieszanki. Takie opony poleca się tym kierowcom, którzy jeżdżą autami wysokiej klasy, a w ciągu roku pokonują naprawdę dużo kilometrów. Opony z klasy średniej to dobry wybór dla posiadaczy miejskich samochodów. Ekonomiczne to natomiast rozwiązanie odpowiednie dla właścicieli naprawdę niewielkich aut, którzy jednocześnie jeżdżą bardzo rzadko.

Typy bieżników

Wyróżnia się następujące wzory bieżnika:

  • żebrowy
  • ciągnący
  • mieszany żebrowo– ciągnący
  • blokowy
  • asymetryczny
  • kierunkowy

Każdy z nich ma swoje cechy charakterystyczne, które sprawiają, że dana opona sprawdza się w określonych warunkach. I tak wzór żebrowy charakteryzuje opony idealnie nadające się do jazdy po nawierzchniach twardych: asfaltowych bądź betonowych. Wzór ciągnący sprawdza się z kolei na drogach nieutwardzonych. Opony z takim bieżnikiem są najczęściej wykorzystywane w pojazdach specjalistycznych oraz terenowych. Bieżnik blokowy jest najczęściej wykorzystywany w oponach zimowych.

Budowa opon

Bieżnik służy w oponach odprowadzaniu wody oraz błota po to, aby zapewnić dokładną przyczepność samochodu. Często podczas rozmów o bieżniku używa się sformułowania lamelki. Są to nacięcia bieżnika, dzięki którym samochód może utrzymać się na drodze nawet podczas trudnych warunków pogodowych. Lamelki nie występują w oponach letnich. Bieżniki posiadają również bloki – ich kształt oraz wymiary decydują o przeznaczeniu opony. Głównym elementem, który przebiega przez całą długość bieżnika, jest żebro.

Budowę wewnętrzną opon określa się za pomocą dwóch rodzajów opon: radialnej i diagonalnej. Opony diagonalne wzmocnione są ułożonymi warstwowo i pod różnym kątem tkaninami. Zwiększa to odporność opony i komfort jazdy, jednak zmniejsza się przyczepność. Opony radialne posiadają opoloty, dzięki którym zwiększa się przyczepność jazdy.

Parametry opon

Wybierając odpowiednie opony warto zwrócić uwagę na ich rozmiar. Wartość podawana na oponie określana jest w milimetrach. Często podaje się oznaczenia typu: 195/65 R15, które nie zawsze wszystko tłumaczą. Pierwszą daną występującą na oponie jest jej szerokość. Druga oznacza wysokość ściany opony wyrażana przez producenta w procentach. Oznaczenie R to rodzaj budowy – czyli radialna lub diagonalna. Ostatnia cyfra określa rozmiar felgi.

Podczas wybierania odpowiednich opon powinno się zwrócić uwagę na jej indeks prędkości i nośności. Określa on maksymalne obciążenie opony przy maksymalnej prędkości. Oponom przeznaczonym do danych prędkości nadaje się odpowiednie litery. I tak np. opony przeznaczone do jazdy do 210 km/h mają oznaczenie H, zaś V oznacza opony do 240 km/h.

Opony posiadają czasem również dwa dodatkowe oznaczenia: TL lub TT. TL oznacza „tubeless”, czyli opony bezdętkowe. IT to inaczej „tube type”, czyli opony posiadające dętki.

Kupując opony warto również zwrócić uwagę na rok ich produkcji. Im będzie on starszy, tym prawdopodobna ocena jakości opony będzie niższa. 

Decydując się na opony istotnym aspektem jest także rodzaj bieżnika. Wyróżnia się trzy podstawowe rodzaje: blokowy, asymetryczny oraz kierunkowy. Bieżnik asymetryczny doskonały jest dla wymagających kierowców, którzy cenią sobie wysokie osiągi i sportową jazdę. Bieżnik blokowy nadaje się do samochodów o niewielkich osiągach, przeważnie małych. Opony posiadające bieżnik kierunkowy mają symetrycznie rozmieszczone rowki. Przeznaczone są do aut o wysokich osiągach.

 

Tagi kategorii: Opony, opony samochodowe, opon
^
No-cache: 0.6221 s. (IBM5-fcgi-1)