Tarcze sprzęgłowe

10 651 produktów
Zdjęcie Tarcza sprzęgła LUK 320 0161 10

Tarcza sprzęgła LUK 320 0161 10

Srednica [mm]: 200 Profil piasty: 15,6X18,6 Ilosć zębów: 14 Techniczny numer informacyjny: TSFV Jednostka pakowania: 1 Ilość w jednostce ...

0 opinii
Zdjęcie MEYLE Tarcza sprzęgła 317 228 1000

MEYLE Tarcza sprzęgła 317 228 1000

TARCZA SPRZĘGŁA BMW 228*10 E12/28/30/34 320-52 firmy MEYLE. Pasuje do następujących modeli: BMW 3 , BMW 5 .

0 opinii
Zdjęcie Tarcza sprzęgła LUK 323 0411 11

Tarcza sprzęgła LUK 323 0411 11

Srednica [mm]: 228 Profil piasty: 21,8X24,2 Ilosć zębów: 23 Techniczny numer informacyjny: USF Jednostka pakowania: 1 Ilość w jednostce pakowania: ...

0 opinii
Zdjęcie SACHS Pierscień zaciskowy, tarcza uwalniająca 3018 082 100

SACHS Pierscień zaciskowy, tarcza uwalniająca 3018 082 100

PIERSCIEN ZACISKOWY firmy SACHS. Pasuje do następujących modeli: AUDI A3, AUSTIN MAESTRO, AUSTIN MONTEGO , SEAT CORDOBA , SEAT IBIZA II, SEAT ...

0 opinii
Zdjęcie Tarcza sprzęgła VALEO 264789

Tarcza sprzęgła VALEO 264789

Srednica [mm]: 190 Profil piasty: 20,1 x 18,3 Ilosć zębów: 24 Jednostka pakowania: Ilość w jednostce pakowania:

0 opinii
Zdjęcie Tarcza sprzęgła LUK 319 0004 16

Tarcza sprzęgła LUK 319 0004 16

Srednica [mm]: 190 Profil piasty: 18,3X20,7 Ilosć zębów: 24 Techniczny numer informacyjny: TSFA Jednostka pakowania: 1 Ilość w jednostce ...

0 opinii
Zdjęcie Tarcza sprzęgła LUK 319 0031 16

Tarcza sprzęgła LUK 319 0031 16

Srednica [mm]: 190 Profil piasty: 15,6X18,6 Ilosć zębów: 14 Techniczny numer informacyjny: TSFA Jednostka pakowania: 1 Ilość w jednostce ...

0 opinii
Zdjęcie MEYLE Tarcza sprzęgła 617 200 1403

MEYLE Tarcza sprzęgła 617 200 1403

TARCZA SPRZ. OPEL ASTRA firmy MEYLE. Pasuje do następujących modeli: OPEL ASTRA F, OPEL ASTRA G, OPEL CORSA B, OPEL CORSA C, OPEL TIGRA, OPEL ...

0 opinii
Zdjęcie MEYLE Tarcza sprzęgła 617 215 2400

MEYLE Tarcza sprzęgła 617 215 2400

TARCZA SPRZĘGŁA OPEL 215*24 1,8/2,0I KADETT/AS firmy MEYLE. Pasuje do następujących modeli: OPEL ASCONA C, OPEL ASTRA F, OPEL CALIBRA A , OPEL ...

0 opinii
Zdjęcie MEYLE Tarcza sprzęgła 617 200 1401

MEYLE Tarcza sprzęgła 617 200 1401

TARCZA SPRZĘGŁA OPEL 200*14 1,6B 86- KADETT/AS firmy MEYLE. Pasuje do następujących modeli: OPEL ASCONA C, OPEL CORSA A , OPEL KADETT E, OPEL ...

0 opinii
Zdjęcie MEYLE Tarcza sprzęgła 117 190 2400

MEYLE Tarcza sprzęgła 117 190 2400

TARCZA SPRZĘGŁA VW 190MM 1,3-1,6 1,6D PASSAT A firmy MEYLE. Pasuje do następujących modeli: AUDI 80 , AUDI COUPE, AUDI FOX , VW PASSAT , VW ...

0 opinii
Zdjęcie MEYLE Tarcza sprzęgła 617 190 1400

MEYLE Tarcza sprzęgła 617 190 1400

TARCZA SPRZĘGŁA OPEL 190MM 1,0-1,4 ASTRA CORSA firmy MEYLE. Pasuje do następujących modeli: OPEL ASCONA C, OPEL ASTRA F, OPEL COMBO, OPEL CORSA A ...

0 opinii
Zdjęcie Tarcza sprzęgła LUK 319 0054 10

Tarcza sprzęgła LUK 319 0054 10

Srednica [mm]: 190 Profil piasty: 15,6X18,6 Ilosć zębów: 14 Techniczny numer informacyjny: TSFV Jednostka pakowania: 1 Ilość w jednostce ...

0 opinii
Zdjęcie Tarcza sprzęgła LUK 322 0154 10

Tarcza sprzęgła LUK 322 0154 10

Srednica [mm]: 215 Profil piasty: 18,3X20,7 Ilosć zębów: 24 Techniczny numer informacyjny: TSFV Jednostka pakowania: 1 Ilość w jednostce ...

0 opinii
Zdjęcie MEYLE Tarcza sprzęgła 617 200 1400

MEYLE Tarcza sprzęgła 617 200 1400

TARCZA SPRZĘGŁA OPEL 200*14 VECTRA A/KADETT E firmy MEYLE. Pasuje do następujących modeli: OPEL ASTRA F, OPEL KADETT E, OPEL MONZA E , OPEL VECTRA ...

0 opinii
Zdjęcie MEYLE Tarcza sprzęgła 617 215 1400

MEYLE Tarcza sprzęgła 617 215 1400

TARCZA SPRZĘGŁA OPEL 216*14 1,8/2,0B 86- OMEGA firmy MEYLE. Pasuje do następujących modeli: OPEL OMEGA A.

0 opinii
Zdjęcie MEYLE Tarcza sprzęgła 617 200 2400

MEYLE Tarcza sprzęgła 617 200 2400

TARCZA SPRZ. OPEL 1,7TD/TD firmy MEYLE. Pasuje do następujących modeli: OPEL ASCONA C, OPEL ASTRA F, OPEL KADETT E, OPEL MONZA E , OPEL VECTRA A.

0 opinii
Zdjęcie SACHS Tarcza sprzęgła 1861 456 339

SACHS Tarcza sprzęgła 1861 456 339

TARCZA SPRZEGLA firmy SACHS. Pasuje do następujących modeli: AUDI 80 , AUDI COUPE, AUDI FOX , VW PASSAT , VW QUANTUM , VW SANTANA .

0 opinii
Zdjęcie Tarcza sprzęgła SACHS 1862 403 031

Tarcza sprzęgła SACHS 1862 403 031

Parametr: 190VTB Srednica [mm]: 190 Profil piasty: 18,3x20,4-24N Ilosć zębów: 24 Jednostka pakowania: 1 Ilość w jednostce pakowania:

0 opinii
Zdjęcie Tarcza sprzęgła LUK 321 0033 11

Tarcza sprzęgła LUK 321 0033 11

Srednica [mm]: 210 Profil piasty: 20,3X22,1 Ilosć zębów: 28 Techniczny numer informacyjny: TSFV Jednostka pakowania: 1 Ilość w jednostce ...

0 opinii
Zdjęcie Tarcza sprzęgła LUK 323 0182 17

Tarcza sprzęgła LUK 323 0182 17

Srednica [mm]: 228 Profil piasty: 23X29 Ilosć zębów: 10 Techniczny numer informacyjny: UDF Jednostka pakowania: 1 Ilość w jednostce pakowania: 1

0 opinii
Tarcze sprzęgłowe

Tarcze sprzęgłowe

O tarczach sprzęgłowych

Na samochodowe sprzęgło składają się trzy elementy: tarcze sprzęgłowe, zaciski oraz łożyska. Jednak bodaj najważniejszą spośród tych części są tarcze. Dlatego też kupując sprzęgło warto dokładnie poznać ich parametry, które wpływają na ocenę jakości. Nie bez znaczenia będzie też porównanie cen tarcz sprzęgłowych, które pozwoli na dokonanie zakupu dobrego także pod kątem cenowym.

Budowa i zasady działania tarcz sprzęgłowych

Tarcze sprzęgłowe złożone są z piasty, która umieszczona jest na wielowypuście wałka sprzęgłowego, a także z tarczy nośnej, na której osadzone są okładziny cierne. Aby sprawnie działały przez długi czas, muszą cechować się podwyższoną odpornością na ścieranie oraz przystosowaniem do pracy w wysokich zakresach temperatur. Powyższe parametry osiągane są za pomocą materiałów używanych do konstrukcji tarcz sprzęgłowych, a dokładnie ich okładzin. Są nimi włókna węglowe oraz szklane, substancje organiczne lub spieki metalowe.

Głównym zadaniem, jakie mają tarcze sprzęgłowe, jest pomoc w przeniesieniu napędu z wału korbowego silnika na wałek sprzęgła skrzyni biegów. Poboczną funkcją tarcz ciernych, niekiedy równie ważną co wymieniona wcześniej, jest też amortyzacja gwałtownych przeciążeń pojawiających się podczas ruszania lub dodawania bądź odejmowania gazu.

Aby powyższe efekty osiągnąć niezbędne są między innymi opory, powstające w wyniku tarcia dociśniętych do siebie elementów tarczy sprzęgłowej. Jednak pomocną funkcjonalnością jest też ta, że zewnętrzna część tarczy nie jest elementem sztywnym. Jest ona wyposażona w kilka sprężyn, dzięki którym posiada możliwość wykonywania ruchu obrotowego, który może odbywać się tak w przód, jak i w tył. Przemieszczenie to może mieć wartość kilku stopni względem środkowej, wewnętrznej części tarczy.

Prawie wszystkie tarcze sprzęgłowe posiadają także specjalne tłumiki drgań skrętnych. Odpowiadają one za zabezpieczanie układu napędowego przed ewentualnymi mocnymi drganiami skrętnymi mającymi charakter rezonansowy. Aby do drgań nie doszło, konieczne jest umieszczenie w tarczy wspomnianych tłumików, mających postać specjalnej sprężyny, która znajduje się pomiędzy tarczą nośną a piastą.

Wady tarcz sprzęgłowych i ich przyczyny

Zużyte sprzęgło równa się najczęściej wytarciu okładzin ciernych znajdujących się na tarczach sprzęgłowych. Przyczyną takiego stanu rzeczy może być przede wszystkim nieodpowiednia technika jazdy, czyli częste ruszanie lub przemieszczanie się z częściowo wciśniętym pedałem sprzęgła. Jeśli więc chce się, by okładzina służyła jak najdłużej, należy korzystać ze wspomnianego pedału bardziej racjonalnie.

Inną wadą, która pojawia się w tarczach sprzęgłowych, jest popękanie bądź zaolejenie okładziny. Defekt ten powstaje wtedy, gdy dojedzie do uszkodzenia uszczelniacza znajdującego się w skrzyni biegów.

Ostatnim z popularnych mankamentów jeśli chodzi o tarcze sprzęgłowe może być popsucie się elementów amortyzujących, czyli, mówiąc potocznie, zwichrowanie tarczy sprzęgłowej. Jest to zauważalne zwłaszcza w trakcie puszczania pedału sprzęgła, podczas którego to odczuwać się będzie zbyt gwałtowne szarpnięcia, oraz zmieniania biegów, które stanie się utrudnione. W każdym z obu przypadków najprawdopodobniej tarcze sprzęgłowe (lub jeden z ich elementów) trzeba będzie wymienić na nowe.

Ceny i producenci tarcz sprzęgłowych

Tarcze sprzęgłowe to części samochodowe, na których nie warto oszczędzać. Aby były one w pełni sprawne i służyły przez bardzo długi czas, muszą spełniać szereg szczegółowych wymogów konstrukcyjnych, których niespełnienie będzie się niejednokrotnie równało z obniżeniem komfortu i bezpieczeństwa jazdy.

Dlatego też podczas zakupu warto zainwestować w tarcze sprzęgłowe renomowanych producentów, takich jak Fiat, Ford, Ina, Mapa, Valeo czy inni uznani producenci samochodów mający sprawdzoną renomę. Tarcze sprzęgłowe mniej znanych firm polecane są wyłącznie wtedy, gdy samochodem jeździ się stosunkowo rzadko i na małych odległościach.

Porównanie cen tarcz sprzęgłowych pokazuje, że najtańsze modele można dostać już za około 40-50 zł. Ich ocena jakości nie będzie jednak bardzo wysoka. Gdy jednak zapłaci się za tarcze sprzęgłowe najwyższe ceny (nawet do około 1 800 zł), wtedy można mieć pewność, że części te będą w 100 % spełniać wszystkie wymogi przed nimi stawiane.

No-cache: 0,4372 s. (IBM3-fcgi)