Informacja o wynikach: prezentując produkty uwzględniamy ich dopasowanie, ceny, promocje, kupony rabatowe, opłaty ponoszone przez sprzedawców oraz popularność produktów wśród użytkowników. Dokładamy starań, aby prezentować wysokiej jakości i aktualne informacje.
Olej silnikowy - niezbędny do prawidłowej pracy silnika
Do silników spalinowych, benzynowych i diesla
Określane na podstawie lepkości w danej temperaturze
Syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne
Każde urządzenie, napędzane za pomocą siły silnika spalinowego wymaga paliwa, benzyny lub ropy. Choć to głównie ono wprawia w ruch auto czy maszynę ogrodniczą, nie mniej istotne jest zadbanie, aby wszystkie elementy nie zatarły się podczas intensywnej pracy. Podczas działania silnika pojawiają się potężne tarcia, dostają się zabrudzenia, a przede wszystkim rośnie temperatura. Te wszystkie niebezpieczeństwa są skutecznie usuwane przez odpowiedni olej silnikowy. Choć większość z nas wie, do czego jest potrzebny, nie każdy zdaje sobie sprawę z mnogości rodzajów tego płynu, bez którego poprawne działanie silnika nie jest możliwe. Sprawdź, jakie typy tego płynnego smaru są dostępne.
Olej Platinum Classic SemiSynthetic 10W40 4,5 l
Baza dla oleju
Podczas wyboru oleju silnikowego musimy przede wszystkim zwrócić uwagę, w jaki sposób i z jakich substancji został on wykonany. Wyróżniamy trzy podstawowe grupy, do których możemy przyporządkować każdy olej na podstawie zawartych w nim olejów bazowych. Różnią się metodą produkcji, lepkością i gęstością. Wyróżniamy oleje:
syntetyczne - najnowocześniejszy typ oleju, preferowany do współczesnych silników spalinowych. Powstaje na skutek syntezy związków chemicznych, co zapewnia mu status najbardziej zaawansowanego technologicznie oleju silnikowego. Są zdecydowanie najlepsze jakościowo, rzadkie, dzięki czemu dokładnie rozprowadzają się po tłokach silnika, a jednocześnie zapewniają znakomite chłodzenie elementów. Jednocześnie to najdroższe oleje na rynku.
półsyntetyczne - półśrodek między olejem syntetycznym a mineralnym. Powstają na bazie olejów naturalnych, jednocześnie jednak mają domieszkę oleju syntetycznego. Dzięki temu, choć ich wydajność nie jest tak wysoka, jak czystych syntetyków, wypadają znacznie lepiej cenowo
mineralne - najstarszy typ olejów silnikowych, oparty na rafinacji ropy naftowej. Stosuje się go w maszynach starego typu, przystosowanych do tego rodzaju olejów. W zasadzie ich jedyną zaletą jest bardzo niska cena, jako że w porównaniu do syntetyków ich właściwości pozostawiają wiele do życzenia, a poza tym pozostawiają w silniku osad, zwany nagarem.
Olej silnikowy 15W40 1L
Lepka klasyfikacja
Poza typem oleju, do wyboru mamy również różne jego warianty. Istnieje kilka klasyfikacji, które informują o ich właściwościach i przeznaczeniu, takie jak klasyfikacja ACEA, wskazująca typ silnika i informująca, że dany olej stosowany może być do diesla. Najpopularniejsza jednak i umieszczona na każdym oleju jest klasyfikacja lepkości SAE. Określa ona przeznaczenie danego oleju do odpowiednich temperatur. Składa się z dwóch parametrów:
lepkość oleju w okresie zimowym - to pierwsze cyfry oraz litera W w oznaczeniu. Określają, w jak niskiej temperaturze może pracować silnik na danym oleju. Istnieje 6 typów, zapewniających poprawną pracę silnika w danej temperaturze minimalnej, odpowiednio: 0W w -35°C, 5W w -30°C, 10W w -25°C, 15W w -20°C, 20W w -15°C, 25W w -10°C,
lepkość oleju w wysokich temperaturach - odpowiednio jak w zimowych podane są temperatury ujemne, tak te zapewniają pracę silnika w temperaturach dodatnich. To druga cyfra po literze W. Tu mamy więcej oznaczeń, bo aż 8, które oznaczają stopnie Celsjusza: 8, 12, 16, 20, 30, 40, 50 i 60.
Oznacza to zatem, że przykładowo klasa 10W40 pozwala na pracę silnika w temperaturze w przedziale między -25°C a 40°C. Najpopularniejsze oleje, poza podanym przykładem, to 5W30, 5W40, 15W40 oraz 0W40.
Supreme 20W50 1 l olej silnikowy technologia syntetycznaLotos olej silnikowy 15W40 mineralny Thermal ControlW pełni syntetyczny olej silnikowy 5W40 1 lOlej silnikowy Motul 8100 X Cess 5W40 5 lOlej do kosiarek 10W30Olej Castrol do benzyny 10W-40Olej silnikowy półsyntetyczny Motul 10W40Olej silnikowy Total Quartz 9000 Energy 5W40 5 l
Poza tą klasyfikacją możemy również wybrać oleje zgodnie z klasyfikacją Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów:
A – do silników benzynowych
B – do silników diesla
C – oleje niskopopiołowe do silników z katalizatorem lub filtrem DPF
E – do silników diesla w samochodach ciężarowych.
Co ile powinno się wymieniać olej w samochodzie?
Olej pracuje, zatem wymaga z czasem wymiany. Powinniśmy tu głównie kierować się ilością kilometrów oraz wiekiem naszego pojazdu. Średnio wymienia się olej co 30 tysięcy kilometrów, czyli przeciętnie co rok.
Galeria zdjęć
Opinie klientów
5.0
☆☆☆☆☆
Opinii: 48
Jak weryfikujemy opinie?
Częste zalety
wysoka jakość
niska cena
dobre smarowanie
dobra cena
Częste wady
wysoka cena
Opinie z ostatnich 12 miesięcy
Ocena 5100%
Ocena 40%
Ocena 30%
Ocena 20%
Ocena 10%
Rozwiń podsumowanie >
wg trafnościod najnowszychod najstarszychwg popularności
+ dodaj opinię
Arek, 11.11.2020
60
5.0
☆☆☆☆☆
Od lat używam tylko Castrola. Wysokie parametry oraz zawsze stała jakość produktów. Nigdy nic mi się z silnikami nie działo. Wlać olej wymieniać co roku i tak w kółko. Czasem nawet przeciągnięcie lekko terminu wymiany nie miało wpływu na pracę silnika. Polecam.
Zalety: wysoka jakość, niska cena, dobre smarowanie
Olej zakupiony po sugestiach znajomych aby zakupić do starszego silnika trochę lepszej jakości olej. Póki co sprawdza się dobrze. Zobaczymy po jednym sezonie czy moja opinia się nie zmieni.
Zalety: wysoka jakość, dobre smarowanie
Kupiony produkt: Olej silnikowy LIQUI MOLY 1855
Leon, 13.12.2020
40
5.0
☆☆☆☆☆
Spoko olej. Najpierw kupiłem go jako dolewkę po zakupie samochodu. Później wymieniłem zupełnie na niego i mam wrażenie że silnik pracuje zdecydowanie lepiej. Przy przebiegach głownie autostradowych wymieniam co jakieś 20000 km.
Olej wymieniłem razem z kompletem filtrów. Od razu czuć różnice w pracy silnika jak i osiągach. Nie wiem czy to zasługa samego oleju czy raczej nowych filtrów. A może obu tych rzeczy naraz.
Pierwszy pełny syntetyk do diesla jaki używam. Wcześniej były to jakieś pseudo-syntetyki. Trudno ocenić jego pracę po raptem dwóch tysiącach przebiegu ale jestem pełen optymizmu.
Super olej. Leje do wszystkiego co ma silnik i póki co nic się nie popsuło. Bardzo uniwersalny. Ten zakupiony jako dolewka do forda mondeo mk3 już ze sporym przebiegiem. Polecam.
Zalety: wysoka jakość, niska cena, dobre smarowanie
Kupiony produkt: TOTAL 5W40 1L. QUARTZ 9000 ENERGY
Rafał, 15.06.2021
30
5.0
☆☆☆☆☆
Świetny olej o bardzo dobry parametrach. Silnik mam wrażenie że pracuje nieco ciszej niż poprzednio. Warto dopłacić parę złotych aby otrzymać produkt markowy o wysokich parametrach lepkości. Samochód bez problemów odpalał rónież zimą dlatego przy tej wymianie również zakupiłem Motul-a. Polecam.
Zalety: wysoka jakość, dobre smarowanie
Kupiony produkt: MOTUL 5W30 1L. SPECIFIC 504 00-507 00
Mateo, 14.09.2020
30
5.0
☆☆☆☆☆
Świeny olej silnikowy. Silnik zaczął pracować nieco ciszej i równiej. Pomimo, ze wcześniej musiałem co jakieś 1000 km. dolać obecnie nie muszę tego robić. Polecam.
Niedawno wymieniałam olej i mój mechanik zaproponował mi ten. Znam markę, jednak nigdy wcześniej nie używałam żadnego ich oleju. Myślę, że była to dobra zmiana, bo teraz samochód lepiej jeździ, nic nie warczy i nie stuka, jak miało to miejsce dotychczas. Uważam, że warto zainwestować w dobrej jakości olej niz kupować najtańsze i potem się dziwić, że coś jets nie tak. Osobiscie polecam.
Zalety: dobra cena, dobre smarowanie, wysoka jakość